CULTUR E TRADISION CLASICA
Elas antica · Roma antica · Lingua · Leteratur clasica · Mitos clasica · Cultur clasica · Testos clasica

Lingua

Linguas indoeuropean

De la sentenio 17, alga eruditas ia nota similias entre la vocabulos de linguas antica como latina, elinica e persian.

En la media de la sentenio 18, William Jones ia comensa studia sanscrito e ia vide ce lo ave cualias morfolojial e sintatical simil a los de latina e elinica ma ance simil a los de gotica e celta.

Pos descovre esta similias, William Jones ia dedui ce esta linguas parteni cisa a la mesma familia lingual.

Thomas Young ia crea la terma “indoeuropean” en la anio 1813, e la deutxes Friedrich von Schlegel e Franz Bopp ia developa la compara siensal de tota la linguas de Europa e los de India antica.

Si esta linguas es liada, on pote ave un ipotese ce los ia deriva de un lingua comun parlada par un sola popla ci ia veni de un punto orijinal e ia invade otra rejiones.

La desifri de hitita, de persian antica, de tocarian e de elinica misenean ia mostra similias entre esta linguas. Alora, la eruditas ia atenta reconstrui esta lingua orijinal (protoindoeuropean) sur cual lo pare ce lo ia es parlada en la milenio cuatro aec.

La majoria de la linguas de Europa parteni a esta familia. Alga esetas es euscara, magiar, esti, malti e cartuli.

La sivilia indoeuropean

La popla indoeuropean ia vive en Europa sentral e en Sibir. Par sua vocabulo, on dedui ce los no ia sabe naviga ma los ia conose la cavalo, la caro e la bove.

Los ia es organizada en tribus e la xef de la familia ia es la padre. Los ia es alta e blonde e ia ave oios azul. Sua relijio ia es animiste.

En la istoria de esta popla on ave du periodos:

Lingua elinica

Elinica es un lingua indoeuropean cual es parlada en Elas oji. Lo ia ave cuatro dialetos xef en anticia:

De la uni de Elas su Filipo de Macedonia, la dialeto atica ia deveni la lingua leteratural en Elas e ia sperde con la concistas de Alexandro la Grande. Esta lingua ia es nomida koine o “comun”. Lo ia es la lingua franca de la mundo eliniste, e la Atesta Nova ia es scriveda en lo.

De la sentenio 6 ec, la cambias cual ia aveni en la lingua ia aselera. La cualias xef de elinica moderna ia es formida en la sentenio 12.

An tal, la lingua cual la eruditas ia usa per scrive ia es la elinica clasica. En fato, asta alga desenios ante aora, elinica ia ave du varias xef:

Linguas italica

A fini de la milenio du, la indoeuropeanes ia ariva a Italia en du ondas:

Otra linguas parlada en Italia ia es:

Esta linguas no ia sperde e ia desapare con la estende de la latina.

Lingua latina

Latina ia estende sua area de influe cuando Roma ia concista plu teritorios.

La lingua latina ia evolui longo la istoria, e on pote divide tal sua edas:

Cualias de la lingua latina

Latina es un lingua en cual la nomes, ajetivos e pronomes cambia sua codas per espresa la relata semantical con la resta de un frase. La colie de formas cual un nom, ajetivo o pronom pote ave es nomida un declina. Cada de la formas infletada es nomida casos: en latina on ave ses casos e sinco declinas. Tal, on clasi la nomes par la declina cual los segue. Ance, la nomes ave jenero, cual pote es masin, femin o neutra.

La verbo no ave formas composada e ave tre troncos:

La verbo es divideda en cuatro conjugas (con un otra peti e miscada) en relata a la tempo o formas cual deriva de la infectum (tronco presente).

La ordina de la parolas en latina es SOV (sujeto–ojeto–verbo), diferente de lingua franca nova, cual ave SVO (sujeto–verbo–ojeto).

Alfabetas

Un sistem de scrive es un metodo organizada e fundida sur un lingua, cual permete conserva e transmete mesajes. On ave tre sistemes fundal de scrive:

La alfabeta elinica es tal:

α a alfa
β b beta
γ g gama
δ d delta
ε e epsilon
ζ z zeta
η e eta
θ t teta
ι i iota
κ c capa
λ l lamda
μ m mu
ν n nu
ξ x xi
ο o omicron
π p pi
ρ r ro
σ, ς s sigma
τ t tau
υ i upsilon
φ f fi
χ c ci
ψ ps psi
ω o omega

Esta paje es presentada con la lisensa CC Attribution-Share Alike 4.0 International.
Lo ia es automatada jenerada de la paje corespondente en la Vici de Elefen a 31 otobre 2021 (11:25 UTC).