GRAMATICA
Spele e pronunsia · Frases · Nomes · Determinantes · Pronomes · Ajetivos · Averbos · Verbos · Preposadas · Juntas · Demandas · Proposas · Numeros · Crea de parolas · Cortis · Puntua · Sintatica

Verbos

Un verbo tipal indica la aveni o la sesa de un ata (core, para), un relata (ave, perde), o un state (sta, fonde). En elefen, verbos no cambia per indica cosas como tempo o moda. En loca, on usa averbos – spesial la tre preverbos ia, va e ta. On pote usa cada verbo sin cambia como un nom.

Tempo

La tempo futur es indicada par va (un parola de orijina franses). La tempo pasada (incluinte la pasada e presente perfeta) es indicada par ia (de xavacano). Estas es averbos spesial cual presede la verbo. On no marca la tempo presente:

Naras descrive comun avenis en la pasada, un pasada imajinada, o un tempo cual no importa a la lejor. En esta casos, on pote lasa ia cade.

Elefen no distingui entre la modas perfeta e nonperfeta de la verbo. Ma on pote clari la segue de tempo de du atas par marca la ata plu temprana con ja:

Elefen ave otra metodos per clari la segue tempal:

Elefen ave ance ta, un parola elejable (de orijina en creol aitian), cual indica un moda nonreal, per esemplo cuando un situa es imajinal, dutada, desirada, o sola posible. Un frase con ta parla sur un mundo alternativa. En un tal frase con si, on inclui ta en la proposa xef, ma on omete normal lo en la proposa de si – ma sua inclui no es proibida. Ta pote sujesta un futur min probable ca lo de va. On pote ance usa ta per indica un demanda cortes. On usa lo en situas diversa do multe linguas usa un moda dependente o sujuntiva:

Jeneral, on pote usa sola un de va, ia e ta con un verbo. Un eseta es ia ta, cual sinifia lo cual la linguas romanica indica par la moda dependente en la pasada, e lo cual engles indica par “would have”. Un esemplo es un declara divertinte par Richard Nixon:

Cuando on reporta la parla, on reteni la tempo de la dise orijinal:

Comandas

On no marca la forma de verbos per un comanda. Lo difere de la tempo presente sola par la asentia de la sujeto. La sujeto ta es normal tu o vos – la person o persones a cual on dona la comanda. On usa ta ce si on nesesa inclui la sujeto:

Negas

On nega un verbo con la averbo no, cual presede e la preverbos e la verbo:

Partisipios

Un partisipio es un verbo usada como un ajetivo o averbo. On crea un partisipio ativa par ajunta -nte a la verbo, e un partisipio pasiva par ajunta -da a la verbo. Estas es ajetivos, ma los es egal bon usable como averbos o nomes. La partisipio ativa implica un ata continuante, e la partisipio pasiva sujesta ce la ata aveni en la pasada:

La partisipio ativa pote ave un ojeto. Ance, lo pote es usada como un completinte de la verbo es per indica la moda continuante:

Ma un construi con un partisipio es frecuente nonesesada. On ave otra metodos per espresa esta sinifia:

On pote usa la partisipio pasiva como la completinte de la verbos es o deveni, per produi un sinifia pasiva. On pote inclui par si on vole indica la sujeto orijinal:

Comun, on usa on o algun como la sujeto de un frase ativa en loca de un frase pasiva:

La partisipio ativa de es es esente:

Transitivia

Un verbo transitiva es un verbo cual pote es direta segueda par un sintagma nomin (un ojeto), sin un preposada interveninte. Un verbo nontransitiva no ave un ojeto. Per esemplo:

Transitivia es ajustable en elefen. Per esemplo, si on ajunta un ojeto pos un verbo nontransitiva, la verbo deveni transitiva. La ojeto coresponde semantical a la sujeto nontransitiva, e la verbo sinifia aora “causa ce (la ojeto) …”:

On pote omete la ojeto de un verbo transitiva si lo es ja evidente par la situa o la contesto:

Cuando la ojeto e la sujeto de un verbo es la mesma cosa, on pote usa un pronom refletante per la ojeto:

E on pote clari ce on usa un verbo en un modo transitiva par usa espresas con fa o causa:

En alga linguas, la ojeto de un verbo transitiva pote ave un completinte. Elefen usa otra construis en loca:

La eseta unica es la verbo nomi. On regarda esta como un esemplo de aposa.

Verbos con sujetos pupetin

Cada verbo finitiva en elefen ave un sujeto, an si lo es no plu ca un teniloca.

En alga linguas, on omete la sujetos de verbos cual refere a la clima o a la ambiente jeneral. En elefen, on usa lo:

Un otra caso es cuando la sujeto vera es la proposa nomin cual segue la verbo. Car acel es posponeda, on usa lo como un sujeto pupetin:

Simil, con la verbo es, cuando la sujeto es un pronom (tipal el, lo, o los) segueda par un proposa ajetivin, on pote move la sujeto a la fini de la frase e usa lo como un pupetin:

On usa on ave per indica ce alga cosa esiste o es presente:

Verbos como nomes

Elefen ave du modos per usa verbos como nomes: la infinitiva e la nom verbal. Ambos usa la verbo sin altera.

La infinitiva introdui un tipo spesial de suproposa nomin, nomida un “suproposa infinitiva”, con sinifia simil a un suproposa introduida par ce. La infinitiva es ancora vera un verbo, capas de aseta averbos e un ojeto pos se, e de es negada par la parola no ante se. Importante, lo no aseta un sujeto o un indicante de tempo o modo. On comprende estas par la contesto.

La usa la plu comun de un suproposa infinitiva es como la ojeto de un otra verbo. La sujetos de ambos verbos es usual la mesma, ma los pote difere si la sinifia sujesta tal, como en la esemplo con proibi come a su:

Infinitivas apare comun ance pos preposadas, do los pote aseta ancora no ante se, e averbos e un ojeto pos se:

Contrastada, la nom verbal es simple un nom, e es normal presededa par la o un otra determinante. La nom sinifia o un aveni de la ata de la verbo o sua resulta direta. Lo pote es descriveda par ajetivos, ma on debe usa un preposada (frecuente de) si on vole inclui un ojeto:

Con un verbo como ajunta, la difere entre un ajunta e un ajuntada es minima. Ma la traduida es la testo orijinal de cual on jenera la tradui, e un crea es un ata cual produi la creada. Esta segue de la sinifias de la ojetos de la verbos mesma: -da refere sempre a la ojeto. Con crea, la ojeto es ance la resulta de la ata; ma con tradui, la ojeto e la resulta es du cosas diferente. Con un pico de verbos, per esemplo dansa, do la ojeto e la ata es la mesma cosa, on parla de un dansa, no un dansada.

Un suproposa infinitiva pote es usada como la sujeto de un frase:

Ma, en scrive, si un suproposa infinitiva es longa, la lejor risca cisa malcomprende la verbo infinitiva como un comanda, ante cuando el ateni la verbo xef de la frase. On pote evita esta confusa par cambia la infinitiva a un nom verbal par ajunta la o un otra determinante ante lo, o par usa la plural:

Esta paje es presentada con la lisensa CC Attribution-Share Alike 4.0 International.
Lo ia es automatada jenerada de la paje corespondente en la Vici de Elefen a 29 febrero 2024 (16:03 UTC).